YouTubes annoncespecifikationer

YouTube har eksisteret siden 2005, altså længe inden Facebook fik sit store gennembrug, og platformen er stadig en essentiel del af hvilket som helst marketingmix.

Ved at bruge de rigtige YouTube annonce specifikationer, vil man være i stand til at levere tydeligere budskaber til den rigtige målgruppe. En velkomponeret video kunne gå viralt og skabe kendskab til dit brand.

Husk altid at optimere dine YouTube reklamer ved også at tilpasse dens content til seernes præferencer (ser din målgruppe videoer på desktop/computer eller på mobil?)

Her er nogle eksempler på annoncertyper på Youtube

  • Overlay annoncer
  • Sponsorerede kort
  • Bumper annoncer
  • Standard display annoncer
  • True-View video discovery annoncer
  • TrueView in-stream non-skippable annoncer
  • TrueView in-stream skippable annoncer

Discovery annoncer

Discovery annoncer kan relateres som et online billboard. Det er som regel statiske billeder, eller billeder med meget lidt bevægelse. Man ser dem ofte ved siden af en video, eller som et overlay nederst på videoen. De er gode at have med i sit YouTube marketingmix, fordi de er billigere end andre formater som f.eks. dem man ser inden og under en video.  

Derudover forstyrrer de ikke brugerens aktivitet på sitet direkte, hvilket betyder, at brugerne måske reagerer bedre til disse annoncer end andre. En ulempe kan dog være at nogle brugere har en tendens til at slukke for denne slags annoncer, men en virkelig god annonce kan sagtens skille sig ud fra mængden. Hvilken størrelse eller format du vælger er op til sig. Du skal bare være opmærksom på at indholdet er optimeret til det pågældende format, og at der er et klart CTA som brugerne kan svare på.

Sponsorede kort

Én tilføjelser til YouTubes samling af annoncer, er de sponsorerede kort. Det virker således, at brugerne vil se en kort teaser af det sponsorerede kort. Efter et par sekunder bliver teaseren erstattet af et handlingsmulighed gennem et ikon. Ikonet er placeret i øverste højre hjørne af den video som brugeren er ved at se, og giver brugeren muligheden for at klikke sig videre til informationer om det sponsorerede indhold. På den måde minder denne slags annoncer en smule om display annoncerne. Forskellen ligger i placeringen og måden hvorpå de fungerer.

Bumper ads

En bumper annonce er en non-skippable video annonce (en video der ikke kan fjernes) udarbejdet til at udvide en kampagnes rækkevidde. Den optræder inden dén video som brugeren vil se. Fra et CPM synspunkt performer en bumper annonce godt på mobil enheder. Den maksimale videolængde er 6 sekunder.


Skriv et svar