Ad blocker

Dårlige annonceoplevelser er dårligt for alle parter

Der kommer flere og flere digitale mulighed. Vi ser ligeledes, at flere detailkæder er begyndt at digitalisere deres tilbudsaviser. Udfordringen med de mange muligheder indenfor det digitale univers er dog, at der vil forekomme mange bannere, hvilket kan få forbrugeren til at installere ad blocker, hvilket kan få fatale konsekvenser for alle i mediebranchen, og som arbejder med digital markedsføring. Det anslås, at ad blocking tilbage i 2015 kostede publisherne $21,8 milliarder. Hvis man skal gøre det op i tal, regnes der med at være 600 millioner enheder, hvilket svarer til 11% af verdens internet population, der benytter sig af ad blocker

Men hvorfor vælger folk at installere ad blocker?

  • Beskyttelse af privatliv: Ved brugen af cookies bruger mange virksomheden denne data til at danne sig et indblik i hvem forbrugeren er, for derved at knytte disse indsigter sammen med fremtidige kampagneudarbejdelser.
  • Der er ligeledes nogle, der simpelthen ikke ønsker at se annoncer, når de færdes på internettet
  • Der er sågar nogle, der ikke er klar over, at de bruger ad blocker. Derfor skal processen med at implementere ad blocker være både let at fjerne og sætte på. Her kunne man for eksempel overvejer i hvor høj grad forbrugeren egentlig ønsker at blive eksponeret for annoncer. Lad os tage et eksempel, hvis jeg har været inde at kigge på en rejse flere gange fordelt over en måned. Jeg overvejer at købe den, så jeg er begyndt, at kigge på transport til og fra lufthaven osv. Altså kan det konkluderes, at jeg er længere nede i købstragten end blot at være i markedet for at se efter rejser. Efter samlet 5 uger kommer rejsen på tilbud, her vil jeg jo gerne blive eksponeret for banneret, da jeg allerede er så langt i købsfasen. Hvad vil her give mening?
  • Der er ligeledes mange der ser ad blocker, som den eneste udvej, da man føler, at man bliver forfulgt af bannere fra virksomheder, hvis man blot har været inde på siden. Vores mål med ad blocker, er derved at skabe god content på sitet, så brugeren whitelister siden

Udvikle den rigtige strategi

Tænk altid over hvem din bruger er, hvorfor de besøger din side, og hvad der gør, at de vælger at blokere annoncer. Hvis en bruger ikke ved eller glemmer, at de bruger ad blocker, så mind dem om det på siden. Fortæl dem eventuelt hvordan de godkender en whitelistening. En måde dette kunne opstilles på, er ved at lade en bruger for adgang til x-antal undersider, før de skal slå ad blocker fra for at kunne læse videre. Derfor er content på sitet altafgørende for at få denne permission fra brugeren.

Hvis man skal whitelistes af en bruger er det essentielt, at tale i et sprog som brugeren kan forstå. Hold det simpelt, og informer omkring hvorfor brugeren skal whiteliste siden. Her skal brugeren have remindes mere end en gang samt oplyses om at annoncerne på sitet faktisk kan være med til at sikre et bedre content indhold. En måde ad blocker kan ”undgås” er gennem native ads, som falder i et med en hjemmesides indhold. Et klassisk eksempel er, hvis man har læst en artikel på og under artikelen, står der noget lignende som ”Andre har også læst”. Her vil man typisk kunne finde en native ad. De har adgang til nogle til at målrette nogle specifikke audiences, da native ads i højere grad er mere relevante, hvor vi gennem native ads skifter fra en push tankegang over til en mere pull tilgang. Det skal dog fremgå, at det er en annonce, så man kan ikke skjule det helt.

Eftersom mængden af ad blocker brugere er stødt stigende, skal marketingsfolk overvejer, hvordan de får lagt den rigtige strategi til at imødekomme de udfordringer, det kunne give. Her er brugen af relevante nøgleord essentielt, hvor programmatic indkøb for at udvide inventory ligeledes er en brugbar måde, da ad blocker minimere det tilgængelige inventory samt begrænser rækkeviden på målgrupperne. Jeg tror særligt, at content er nøglen her. Vi bliver nødt til at have skabt nogle relevant indhold på sitet for at øge troværdigheden og lade brugeren de-aktivere ad blocker på siden for at siden bliver whitelisted.


Skriv et svar